Perussuomalaisten kansanedustaja Olli Immonen:

Vielä muutama sana pääministeri Marinin toiminnasta.

Politiikassa pätee usein sanonta: “Kun vastustaja mokailee, niin älä keskeytä häntä. Anna hänen mokailla lisää.”

Nyt on kuitenkin saavutettu sekoiluissa jo sellainen raja, että on suorastaan vastustajien velvollisuus viheltää peli poikki. Näin siksi, koska isänmaan etu edellyttää.

Suomi on tällä hetkellä monin tavoin haastavassa tilanteessa. Ulko- ja turvallisuuspoliittinen tilanne on äärimmäisen herkkä, sekä kansalaisten taloudellinen ahdinko syvenee inflaation laukatessa. Tämä kaikki vaatii keskeisiltä päätöksentekijöiltä jatkuvassa hälytysvalmiudessa olemista. Erityisesti tätä edellytetään pääministeriltä.

Herkästä poliittisesta tilanteesta huolimatta pääministeri näyttää kuitenkin todistetusti laiminlyöneen kriittistä valmiuttaan. Hän on lehtitietojen mukaan kreisibailannut yksityisasunnoissa ja kolunnut yökerhoissa aamuyön pikkutunneille asti silloin, kun ei ole ollut enää lomalla, eikä sijaista ole ollut nimitetty. Kyseessä on suuri virhe.

On täysin selvää, että Marinin toiminta on hälyttävällä tavalla syönyt pääministeri-instituutiomme uskottavuutta. Suomen keskeisille instituutioille ei naureskella enää pelkästään Suomessa, vaan jo maamme rajojen ulkopuolella. Erityisesti instituutioiden uskottavuuskriisi palvelee Suomea kohtaan vihamielisesti suhtautuvia valtioita, jotka pystyvät hyötymään maamme heikkouksista niin propagandassaan kuin muussakin toiminnassaan.

Pääministeri-instituution uskottavuutta ei valitettavasti korjata hetkessä. Mitä pidempään Marinin annetaan nakertaa tätä uskottavuutta, sitä vaikeampi tuhoja on jälkeenpäin korjata.

Keskeinen kysymys kuuluu, kuinka kauan sdp:n hallituskumppanit, eritoten keskusta, suostuvat katsomaan Marinin sekoiluja läpi sormien? Missä tulee raja vastaan, vai onko rajaa ollenkaan olemassa?

Kirjoitettu 19.8.2022