Hallituksen viisumitoimet pitävät edelleen itärajan auki

Sanna Marinin (sd.) hallitus on 29.9.-22 antanut periaatepäätöksen, jolla erityisesti venäläisten turistiviisumeita rajoitetaan merkittävästi. Hallitus linjasi, että päätös ei kuitenkaan estä matkustusta, joka on humanitaarisista syistä tai kansainvälisten velvoitteiden vuoksi tarpeen. Lisäksi hallitus on jättänyt aukon ”muille erityisille syille”, joita voidaan harkita niin, että viisumi myönnetään.

Suomeen on tullut Venäjän osittaisen liikekannallepanoilmoituksen jälkeen yli 42 000 venäläistä. Perussuomalaisten kansanedustaja Jari Ronkainen huomautti tänään eduskunnan kyselytunnilla, että tämä on enemmän kuin Suomeen on saapunut sotaa pakenevia ukrainalaisia.

Lue myös:

Poliitikot tarjoamassa turvapaikkoja kutsuntoja pakeneville venäläismiehille – Halla-aho muistuttaa yksinkertaisesta matematiikasta: Itärajan takana on liki 20 miljoonaa armeijan käynyttä ihmistä

Kirjoitettu 30.9.2022